Innowacja MATHS PLUS ENGLICH
W naszej szkole realizowana jest INNOWACJA PEDAGOGICZNA
Z MATEMATYKI MATHS PLUS ENGLISH,
której autorem jest mgr Sabina Celder-Dudek nauczyciel matematyki z 20 letnim stażem, nauczyciel dyplomowany, z ukończonymi studiami podyplomowymi w zakresie ICT, języka obcego (j. angielski) oraz drugiego przedmiotu: informatyka dla nauczycieli.
Innowacja ta ma charakter innowacji programowej. Polega na wprowadzeniu umiejętności posługiwania się matematycznym językiem angielskim w zakresie liczb, figur geometrycznych oraz rozumienia i wykonywania poleceń na bazie programu nauczania Matematyka z plusem.
Pomysł innowacji zrodził się w związku z obserwacją potrzeb uczniów w XXI wieku, którzy żyją w świecie stającym się globalną międzynarodową wioską. Dzieci mają możliwość wyjazdów za granicę, w szczególności także uczestniczyć w zajęciach na zasadach wymian międzynarodowych. Często podstawowa wiedza i umiejętności matematyczne nie są wystarczające do korzystania z lekcji w szkołach za granicą. Ponadto należy zauważyć, że coraz częściej uczniowie sięgają do zasobów Internetu, a tam często publikacje są w języku angielskim. Dzięki poznaniu podstawowego matematycznego słownictwa angielskiego, będą mieli większe możliwości poznawcze. Także posługiwanie się matematycznym językiem angielskim daje większe szansedalszej edukacji, pomoc w podróżowaniu (użyciu map, posługiwaniu się terminologią związaną z czasem, obliczeniami zegarowymi i pieniężnymi). Wprowadzenie gier dydaktycznych na zajęciach daje możliwość otwarcia uczniów na czynne posługiwanie się j. angielskim, rozumienie poleceń, a przede wszystkim przełamanie strachu przed konwersacjami.
Innowacja kierowana jest do chętnych uczniów II etapu edukacyjnego w cyklu trzyletnim i rozpoczyna się w roku szkolnym 2013/2014 w klasie czwartej.
Zajęcia prowadzone będą wymiarze godziny lekcyjnej tygodniowo w ramach zajęć z art.42 KN - 30 godzin w ciągu roku szkolnego czyli mniej więcej jedne zajęcia w tygodniu. Zajęcia te prowadzone będą tylko w języku angielskim.
Cel innowacji
Głównym celem innowacji jest wspomaganie rozwoju umysłowego i rozwijanie aktywności twórczej uczniów, połączone z wykorzystaniem naturalnych językowych i matematycznych możliwości dziecka oraz stworzenie specjalnych sytuacji matematycznych, które będą pozwalały dzieciom chętnie podejmować i z zadowoleniem wykonywać zadania proste i problemowe w j. angielskim.
Cele edukacyjne
I) Cele edukacyjne wynikające z programu „ MATEMATYKA Z PLUSEM”
- Rozwijanie pamięci oraz myślenia abstrakcyjnego i logicznego rozumowania.
- Rozwijanie sprawności manualnej i kształtowanie wyobraźni geometrycznej.
- Kształtowanie pozytywnego nastawienia do podejmowania wysiłku intelektualnego i postawy dociekliwości.
- Nauczanie dobrej organizacji pracy, wyrabianie systematyczności, pracowitości i wytrwałości.
- Uczenie dostrzegania prawidłowości matematycznych w otaczającym świecie.
- Rozwijanie umiejętności czytania tekstu ze zrozumieniem. Rozwijanie umiejętności interpretowania informacji.
- Kształtowanie umiejętności stosowania schematów, symboli literowych i rysunkowych przy rozwiązywaniu zadań matematycznych i w sytuacjach związanych z życiem codziennym.
- Nauczanie przedstawiania rozwiązań problemów i zadań w sposób czytelny. Wyrabianie nawyków sprawdzania otrzymanych odpowiedzi i korygowania błędów.
II) Cele edukacyjne innowacji „Maths plus English”
- Kształtowanie umiejętności używania angielskiego słownictwa matematycznego dotyczącego: liczb naturalnych, działań, ułamków zwykłych oraz dziesiętnych, procentów, liczb ujemnych, figur i ich elementów, graniastosłupów.
- Kształtowanie relacji należenia do zbioru oraz nienależenia do zbioru i pojęcia części wspólnej dwóch, trzech zbiorów.
- Rozwijanie sprawności w rozumieniu i wykonywaniu poleceń wydawanych po angielsku.
- Rozwijanie umiejętności nauki przez zabawę i gry dydaktyczne.
- Kształtowanie umiejętności aktywnego współdziałania w grupie oraz odpowiedzialności za wspólną pracę.
MATHS PLUS ENGLISH
Rozmawiamy po angielsku, pytamy i gramy w ten sposób poznajemy matematyczny język angielski.
Pomysł innowacji zrodził się w związku z obserwacją potrzeb uczniów w XXI wieku, którzy żyją w świecie stającym się globalną międzynarodową wioską. Dzieci mają możliwość wyjazdów za granicę, w szczególności także uczestniczyć w zajęciach na zasadach wymian międzynarodowych.
Często podstawowa wiedza i umiejętności matematyczne nie są wystarczające do korzystania z lekcji w szkołach za granicą. Ponadto należy zauważyć, że coraz częściej uczniowie sięgają do zasobów Internetu, a tam często publikacje są w języku angielskim.
A zatem dzięki poznaniu podstawowego matematycznego słownictwa angielskiego, będą mieli większe możliwości poznawcze. Także posługiwanie się matematycznym językiem angielskim daje większe szanse dalszej edukacji, pomoc w podróżowaniu (użyciu map, posługiwaniu się terminologią związaną z czasem, obliczeniami zegarowymi i pieniężnymi). Wprowadzenie gier dydaktycznych na zajęciach daje możliwość otwarcia uczniów na czynne posługiwanie się j. angielskim, rozumienie poleceń, a przede wszystkim przełamanie strachu przed konwersacjami.